Nordic Overland

Nordic Overland

Hej!  
Jonas och Anton här, vi driver Nordic Overland där vi bland annat arrangerar fordonsburna äventyrsresor med olika inriktningar, ofta inom naturfotografering, samt utbildningar inom överlevnad med fokus på hur du klarar dig med få tillgängliga medel i vildmarken när de förhållanden du befinner dig i kanske inte är de mest gynnsamma.  

I våra kurser ingår allt från typiska förmågor som att göra upp eld, hitta och rena vatten, navigering, sjukvård, förflyttning, skydd från kyla mm, och en hel del övriga nyttiga tips och trix.  
Nästa kurstillfälle kommer redan i höst, närmare bestämt helgen den 9-11.e oktober, så vill du få öva och pröva dina nuvarande förmågor och kunskaper, samt förhoppningsvis komma därifrån med en hel del nya sådana gäller det att säkra en plats snarast! 

Som ett förstadie till våra “livekurser” har vi även tagit fram en distansbaserad grundkurs på en onlineplattform där deltagarna på egen hand kan få grundläggande kunskap och förståelse, men även möjlighet att på egen hand genom videoinstruktioner öva på praktiska moment. Det är en stor fördel med dessa förkunskaper hos deltagarna då vi direkt från kursstart kan gå in djupare från de mest basala delarna in på lite mer tillämpade övningar vilket ger en betydligt högre utbildningsståndpunkt i slutändan.  

 I distansutbildningen går vi även in på grundläggande krisberedskap samt en stor del om fysisk förberedelse i form av adekvat träning och kosthållning.  

Nu till huvudämnet! 

I vår verksamhet använder vi ju fordon på ett eller annat vis i samband med de flesta aktiviteter vi bedriver. Och även om förberedelsenivån må skilja sig en aning när det handlar om en expeditionsliknande långresa kontra vardagens pendlande till arbetet så anser vi att en grundläggande lägstanivå av viss medförd utrustning är av största vikt. Precis som att ett reservhjul, domkraft och varningstriangel ingår i bilens standardutrustning så har man en oerhörd fördel om man kan utrusta sitt fordon för att kunna hantera även andra uppkomna situationer än bara en punktering.  

Utan att gå in för mycket på exakt vilka prylar du behöver (vilket är högst individuellt och starkt kopplat till andra faktorer som avstånd mellan arbete och bostad, vart i landet du bor, hur din livsstil ser ut i övrigt osv osv) så tar vi här upp några grundläggande principiella faktorer, vissa som ofta glöms bort, för att förhoppningsvis kunna väcka några egna idéer till hur du kan utrusta din bil. Utan att det på något sätt ska bli någon form av zombie-överlevnads-monster-bil… 

På fötterna 

Något som ofta förbises är vad du har på fötterna när du kör bil. I händelse av att din bil havererar, eller att du av annan orsak måste överge ditt fordon och fortsätta till fots så blir det ju ganska viktigt att du faktiskt har skor som du klarar av att gå i. Kanske en längre sträcka, kanske i kyla och hårt väder. Kanske med hyfsat tung packning.  

Om du som exempel har ett arbete som kräver en viss typ av klädsel och skor som är mindre lämpliga för förflyttning till fots kan det vara en god idé att ha ett par smidigare skor eller kängor i bilen (och så klart andra kläder för rådande klimat och säsong).  
Vad gäller typ av skor så föredrar vi lätta och smidiga skor eller kängor. Gärna med tunn och flexibel sula som fortfarande ger ett adekvat skydd, men inte bygger in felaktiga rörelsemönster i steget eller begränsar fotens rörlighet. Detta gör att vi känner underlaget, får bättre balans och därmed kan röra oss snabbare, säkrare och mer effektivt!  

Sjukvårdsberedskap 

Vilken typ av sjukvårdsutrustning du medför beror så klart på vad du själv är trygg med att hantera och vilken kunskap/utbildningsståndpunkt du besitter. Men även om du inte är sjukvårdsutbildad överhuvudtaget kan det trots det vara en vinst i att medföra viss utrustning som du själv kanske inte behärskar. Du kanske hamnar i en situation där det finns andra som har mer kunskap, så att kunna bistå med mer utrustning kan vara avgörande för att rädda liv.  

 
Bilens ordinarie sjukvårdskit brukar sällan innehålla mer än några plåster, tejp och några enklare första förband, så komplettera gärna detta med materiel för att kunna förhindra nedkylning. T.ex mylarfilt, yllefiltar, varm jacka/tröja, mössa mm och eventuellt någon form av aktiv värmekälla såsom en självvärmande sjukvårdsfilt.  
Utöver det är det av yttersta vikt att snabbt kunna stoppa katastrofala blödningar, så någon form av tourniquet och/eller dauerlinda samt hemostatiska (blodstillande) förband är något som vi förespråkar att i princip alltid ha nära gripbart. Så förvara gärna dessa där de lätt kan nås från både förarplats och passagerarplats. Även om bilen ligger på taket och du hänger i säkerhetsbältet… 

Slutligen vill vi även ha förmåga att säkerställa fria luftvägar och andning. Den mer avancerade användaren kan här med fördel medföra dekompressionsnålar och s.k chest seals, men här är en adekvat utbildning ett absolut krav för att använda denna utrustning, i synnerhet vad gäller den förstnämnda.  

Medförd beredskapsutrustning 

Skydd mot kyla 

När vi kommer till övrig bra-att-ha-utrustning så vill vi som ett minimum alltid ha möjlighet att skydda oss mot väder och vind, och då framförallt kyla. Hur mycket och vilken typ av sådan utrustning som behövs beror så klart på tid på året, och återigen var i landet du bor. Det kanske inte är nödvändigt att medföra en sovsäck som klarar -17°C mitt i sommaren för dig som bor i södra Sverige, men att ha med en liten packsäck med kläder som står emot väta och har viss isolerande förmåga är något som kan vara av avgörande betydelse för din räddning/självräddning.  
Så även någon form av utrustning för att snabbt kunna konstruera ett väderskydd eller bivack, som t.ex en tarp eller en vindsäck. Viktigt här är att anpassa storleken till antal individer som vanligen färdas i fordonet.  
Vår princip är att alltid ha utrustning med som möjliggör att vi klarar minst en natt i det fria utan att frysa ihjäl… därav kan även en sovsäck eller filt anpassad för säsongen samt ett lättare liggunderlag vara värda sin vikt i guld.  

Kommunikation 

Utöver skydd så vill vi även ha möjlighet att kommunicera och vid behov tillkalla hjälp. Mobiltelefonen är ju något som följer med överallt, men en powerbank, gärna med solcellsladdning och eventuellt en nödsändare av typen Spot eller Inreach kan vara en god investering om du ofta befinner dig långt bort från civilisationen. Ett par nödbloss och kanske t.om någon signalraket kan också komma väl till hands i samma syfte.  

Navigation 

Smartphoneappar och digitala hjälpmedel i all ära, de är ju trots allt väldigt effektiva när de fungerar, men när batterierna tagit slut/de har gått sönder/du har tappat bort dem så återstår endast karta och kompass. Ha kartor över de områden du vistas i eller planerar att besöka samt en tillförlitlig kompass. Och viktigast av allt, var väl förtrogen med hur du använder dem.  

Vatten/föda 

Även om vatten och framförallt mat kommer relativt långt ned i prioritetsordningen så vill vi även ha en viss beredskap även här. Framförallt för att alltid ha ett visst mått av garanterat födo-/vätskeintag till hands. Visst, vattenfilter och vattenbehållare gör att vi kan hitta och ordna drickbart vatten själva. Och mat går också att hitta i naturen. Alternativt är du på en plats där det går att inhandla mat och dryck.   

Men har vi tillgång till medförd näring så spar det både tid och energi. Dessutom gör det att vi kan hålla vår förmåga uppe längre och har ett par saker mindre att oroa oss för, åtminstone ett tag.  
Så enklare föda i form av protein- eller nötbars och kanske några portioner frystorkat tillsammans med en eller ett par vattenflaskor kan göra stor skillnad. Tänk bara på att den mat och vätska du förvarar i bilen kommer utsättas för kraftiga temperaturskillnader, både extrem värme på sommaren och sträng kyla på vintern. Rotera därför både mat och vatten ofta, och välj t.ex frystorkad eller egenhändigt lufttorkad mat framför t.ex mjukkonserver.  

Det behövs nog knappast nämnas, men självklart behövs även kokkärl samt ett mindre och lättare fältkök av någon typ. Gärna ett lätt gasolkök eller kanske ett ihopfällbart litet kvistbrännarkök (“hobo stove”).  
Slutligen, för att elda kvistar eller tända ett gasolkök behövs ju så klart också verktyg för detta! Vi har alltid med tändstål och t.ex tamponger eller torktumlarludd för att underlätta antändningen, men ett par tändare och/eller stormtändstickor är inte fel att packa med heller. Man behöver ju inte göra det svårare för sig än nödvändigt! Med det sagt så kan det inte nog påpekas hur viktig förmågan att göra upp eld i olika (läs: kalla, fuktiga och blåsiga) förhållanden är. Detta går ju naturligtvis även in i principerna för skydd mot kyla. Så öva öva öva!  

Förflyttning/transport 

Att medföra utrustning och förnödenheter enligt ovan i sitt fordon medför ju så klart en stor fördel vad gäller förberedelse inför oförutsetta händelser och nödsituationer. Men värt att överväga är också balansgången mellan att inte bli “nedtyngd” av för mycket prylar som tar upp för stor plats i bilen kontra att medföra rätt mängd, och korrekt anpassad utrustning för hur just din livsstil och dina vardagliga transporter ser ut.  
Vi föredrar att packa den fordonsburna utrustningen på ett modulärt sätt som gör att det blir enkelt att flytta hela, eller delar av utrustningen mellan fordon.

Vi gillar även att ha vår utrustning packad i en hardcase eller liknande, som gör att fordonskitet kan ligga längst ner i bagageutrymmet när vi lastar andra vardagliga saker såsom matkassar, barnvagnar, cyklar ovanpå utan att ta skada.  
Den uppenbara nackdelen med en hardcase är att den blir ganska otymplig att släpa på i det fall att du tvingas överge ditt fordon, men ändå vill ha med din utrustning. Så glöm inte att även packa ned en lätt, komprimerbar ryggsäck i väskan alternativt att ha lite plats över i din vardagsryggsäck för att packa med väsentlig utrustning från ditt fordonskit.  

Stanna kvar eller lämna fordonet 

Slutligen kommer vi till den stora frågan när det är läge att stanna kvar i eller vid din bil, alternativt lämna den för att söka hjälp på egen hand. Vad du väljer att göra beror så klart till stor del vilken typ av situation du hamnat i, men oavsett vilket så vidta inga förhastade åtgärder utan se till att fatta ett informerat beslut där du sakligt vägt fördelar och nackdelar.  
I vissa fall kan det så klart vara livsavgörande att du kommer ut ur fordonet snabbt, om det till exempel handlar om en bilolycka där du eller någon passagerare eller medtrafikant är skadad och behöver vård, eller att bilen i sig utgör en skaderisk.  

Men i andra fall, om du exempelvis glidit av vägbanan i halt vinterväglag och kyla där fordonet är hyfsat intakt (och det inte står placerat på ett sätt som medför risk för påkörning av andra trafikanter) så utgör ju faktiskt bilen i sig ett väldigt gott skydd mot väder och vind som blir en värdefull resurs för din överlevnad.  

Andra lägen som kan innebära att du behöver överge ditt fordon kan vara när du inte kan förvänta dig hjälp inom en rimlig tidshorisont (direkt kopplat till hur mycket proviant och resurser du har med dig i bilen) och istället behöver förflytta dig till en bättre plats där du har möjlighet att påkalla uppmärksamhet. Det kan även vara att du kanske behöver ta dig vidare utan ditt fordon för att leta upp resurser, alltifrån till att försöka få tag i bränsle till att hitta vatten och mat för att säkra din överlevnad.  

Så gör upp en plan utifrån vilka förutsättningar du har samt vilka omständigheter som råder, följ planen men var inte främmande för att omvärdera ditt läge och utforma en ny plan allteftersom du verkställer din initiala planläggning om läget förändras. Vilket det så ofta kan göra i situationer när saker och ting ställs på sin spets. 

Och som slutord; glöm INTE bort att öva med din utrustning samt testa dina planer, gärna under tillämpade former. Du kan ha all utrustning i världen, men den är inte värd mycket om du saknar kunskap och praktisk erfarenhet i hur du hanterar den och vad du som individ klarar av!   

Jonas & Anton 
Nordic Overland 

One thought on “Nordic Overland

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *